Напевно, не було жодної важливої ділянки суспільного життя, у якій би
митрополит не брав активної участі. Він підтримував молодих українських
митців, надаючи їм стипендії для здобуття освіти у найкращих навчальних
закладах Європи. На кошти митрополита було придбано будівлю, де
розмістилася художня школа відомого митця Олекси Новаківського. У 1905
році він заснував Український національний музей, придбавши для нього
окреме приміщення. Завдяки піклуванню Шептицького в музеї зібрано одну з
найбільших у Європі збірок іконопису. Він особисто подарував музеєві
майже 10 тисяч предметів з приватного зібрання й утримував його на
особисті кошти. Крім того, він підтримував діяльність українських
культурно-просвітницьких товариств «Просвіта», «Рідна школа», «Сільський
господар».
Митрополит займав також активну громадянську позицію в політичному
житті тогочасної Галичини. Як Галицький митрополит він був депутатом
Австрійського парламенту і Галицького сейму. Це давало йому змогу
виступати перед урядом щодо підтримки українців у справі скріплення
їхніх прав у державі. Підтримка Шептицьким Габсбургської монархії в
Першій світовій війні стала причиною його арешту й ув’язнення під час
російської окупації (1914–1917 рр.). Після війни він разом з
греко-католицьким єпископатом підтримав створення Західноукраїнської
Народної Республіки, проголошеної після розпаду Австро-Угорщини (1918
р.), а згодом у міжвоєнній Польській державі спрямовував свої зусилля та
використовував дипломатичні зв’язки для забезпечення прав українців.
У міжвоєнний період митрополит Андрей продовжував роботу з розбудови
Церкви. За його ініціативою було засновано Львівську греко-католицьку
богословську академію (1928 р.). Цей навчальний заклад під керівництвом
отця доктора Йосифа Сліпого мав перерости в повноцінний університет — на
зразок вищих навчальних закладів Західної Європи.
Важливе місце у діяльності митрополита займала справа поєднання
християнських Церков, повернення слов’янського сходу до єдності з
Апостольським престолом. Протягом свого життя він підтримував контакти з
тогочасними прихильниками унійного руху, як, наприклад, з російським
філософом Володимиром Соловйовим, хорватським архієпископом Йосифом
Штросмаєром, бельгійським архієпископом і кардиналом Мерсьє, відомим
пропагандистом діалогу з Англіканською Церквою, німецьким богословом
Максиміляном Саксонським — фахівцем у галузі східнохристиянських
літургійних традицій. Митрополит сприяв розбудові Російської
Греко-Католицької Церкви. З цією метою він двічі відвідав Росію (1907,
1912 рр.) та Білорусь. У березні 1917-го, отримавши від Папи Пія Х право
на душпастирську діяльність серед католиків східного обряду на
території Східної України та Росії, організував у Петрограді Синод
Російської Католицької Церкви і призначив отця Леоніда Федорова екзархом
для католиків візантійського обряду в Росії. Шептицький був також
ініціатором Велеградських з’їздів, присвячених темам міжхристиянського
порозуміння.
У тому ж екуменічному дусі митрополит запровадив низку реформ в УГКЦ з
відновлення східнохристиянського духу. У 1906 році створено студитський
монастир, який очолив брат митрополита Климентій Шептицький, у 1913-му —
східну гілку отців Редемптористів. Були засновані й жіночі Чини сестер
Студиток, Мироносиць тощо. У міжвоєнний час митрополит Андрей Шептицький
відкрито засуджував релігійну політику польської влади щодо християн
православної конфесії та відкритими листами виступав на їхній захист.
Діяльність митрополита в роки Другої світової війни, за визначенням
парламенту Канади, «служить і служитиме незабутнім прикладом оборони
засадничих людських прав, що є першим обов’язком людської спільноти».
Андрей Шептицький надавав жертовну поміч євреям у найтрагічніший час
Голокосту. Ризикуючи власним життям, митрополит урятував близько півтори
сотні євреїв, здебільшого дітей. Його пастирське послання «Не убий!»
(листопад 1942-го) засуджувало насильницьке позбавлення життя будь-кого і
з будь-яких мотивів. У листі до Папи Пія ХІІ український митрополит
гостро засудив нацистську ідеологію і виступив на захист єврейського
населення.
Митрополит Андрей Шептицький помер 1 листопада 1944 року й похований у крипті собору Святого Юра у Львові.
Всім відомий поет,
драматург, вчений, прозаїк, філософ, фольклорист, історик, соціолог,
економіст, журналіст, перекладач, етнограф, громадсько-політичний діяч
народився 27 серпня 1856 року в селі Нагуєвичі, що на Львівщині.
Вже у вісім років зовсім юний Іван Франко почав вільно читати та вже
писав німецькою та польською мовами.
Перші уроки рідної української мови давав йому дядько – Павло
Кульчицький.
Вчився майбутній громадсько-політичний діяч у місцевій школі Дрогобича.
Там Іванові довелося жити у далекої родички, яка мала столярну
майстерню. Саме тому Франко частенько ночував то в різноманітних
скринях, то в новеньких трунах.
Варто зазначити, що вчителі були у захваті від здібностей хлопчика. Всі
пророкували йому блискуче майбутнє, не виключали ще тоді й посаду
професора університету.
У 1875 році закінчив Дрогобицьку гімназію з похвальним свідоцтвом, після
чого вступив до Львівського університету на філософський факультет.
Там він вивчав та цікавився класичною українською мовою та філологією.
В студентські роки Іван Франко брав активну участь у діяльності
студентського громадсько-культурного – «Академічний кружок».
Зокрема, Іван Франко був спочатку його бібліотекарем, де і надрукував
свої перші твори у виданні «Кружка» та журналі «Друг».
У 1876 році був прийнятий до складу редакційного комітету видань.
Дивись.info - https://dyvys.info/2018/11/28/biografiya-ivana-franka/
Всім відомий поет,
драматург, вчений, прозаїк, філософ, фольклорист, історик, соціолог,
економіст, журналіст, перекладач, етнограф, громадсько-політичний діяч
народився 27 серпня 1856 року в селі Нагуєвичі, що на Львівщині.
Вже у вісім років зовсім юний Іван Франко почав вільно читати та вже
писав німецькою та польською мовами.
Перші уроки рідної української мови давав йому дядько – Павло
Кульчицький.
Вчився майбутній громадсько-політичний діяч у місцевій школі Дрогобича.
Там Іванові довелося жити у далекої родички, яка мала столярну
майстерню. Саме тому Франко частенько ночував то в різноманітних
скринях, то в новеньких трунах.
Варто зазначити, що вчителі були у захваті від здібностей хлопчика. Всі
пророкували йому блискуче майбутнє, не виключали ще тоді й посаду
професора університету.
У 1875 році закінчив Дрогобицьку гімназію з похвальним свідоцтвом, після
чого вступив до Львівського університету на філософський факультет.
Там він вивчав та цікавився класичною українською мовою та філологією.
В студентські роки Іван Франко брав активну участь у діяльності
студентського громадсько-культурного – «Академічний кружок».
Зокрема, Іван Франко був спочатку його бібліотекарем, де і надрукував
свої перші твори у виданні «Кружка» та журналі «Друг».
У 1876 році був прийнятий до складу редакційного комітету видань.
Дивись.info - https://dyvys.info/2018/11/28/biografiya-ivana-franka/
Іван Франко (27.08.1856 – 28.05.1916) – великий український письменник, один з будівничих нової української нації.
Іван Якович Франко народився у селі Нагуєвичі (нині Дрогобицького
району Львівської обл.) в родині сільського коваля. Він ріс сиротою (в
1865 р. помер його батько – Іванові було дев’ять років; його мати
померла у 1872 р.). Попри матеріальні нестатки родини, Іван навчався: в
1862 – 64 роках – у школі в сусідньому селі Ясениця-Сільна, в 1864 –
1867 рр. – у початковій школі в Дрогобичі, в 1867 – 1875 рр. – у
гімназії в тому ж Дрогобичі.
В 1875 році Франко отримав стипендію з фонду Гловінського і восени того
ж року записався на філологічне відділення Львівського університету.
Стипендія надавалась аж до закінчення вищої освіти, і здавалось, що
перед здібним юнаком стелиться рівна дорога учителя гімназії чи
професора в університеті, на яку розраховували його рідні та знайомі.
Але в перші університетські роки відбулось самовизначення Франка як
українського діяча, ще й виразно прогресивного, соціалістичного
напрямку. Він товаришує з Остапом Терлецьким та Михайлом Павликом, через
останнього зав’язує листування з Михайлом Драгомановим, який на той час
перебував у Женеві. Саме через це листування з небезпечним в очах
поліції революційним соціалістом Драгомановим Франко був заарештований
(11.06.1877 р.). Його разом з товаришами звинувачували в утворенні
таємного соціалістичного товариства. 21.01.1878 р. суд визнав його
винним і засудив на 6 тижнів ув’язнення. Оскільки тоді термін слідчого
ув’язнення до кари не зараховувався, Франка випустили на волю 5 березня
1878 року.
Попри невеликий термін покарання (ми, дякуючи тов. Сталіну, будь-яке
ув’язнення менше 10 років вважаємо тепер легким), його наслідки для
Франка були жахливими. По-перше, за законом людина із судимістю не могла
стати вчителем, тому мета навчання в університеті стала неясною (до
того ж у Франка відібрали стипендію). По-друге, під час ув’язнення
Франко важко застудився; пізніше ця хвороба стала хронічною і
переслідувала його все життя. По-третє, отець Михайло Рошкевич (батько
Ольги Рошкевич, нареченої І. Франка) відмовив Франкові у його сватовстві
і навіть заборонив дочці бачитись і листуватись із «злочинцем». Їх шлюб
так і не відбувся.
От що значило бути українським діячем у тогочасній Галичині! На цьому поліційні переслідування Франка не скінчились. 4.03.1880 р.
його заарештували в Коломиї – знову за підозрою в соціалістичній
агітації. Три місяці його тримали в слідчому арешті, аж поки визнали, що
арешт був безпідставним. 13.06.1880 р. Франка по етапу відправили з
Коломиї до Нагуєвич. Враження з цього ув’язнення лягли в основу повісті
«На дні». В третій раз поліція згадала про «соціалістичного агітатора» Франка у
зв’язку з приїздом до Львова групи українців з Києва. 17.08.1889 р.
Франка заарештували у Львові. На цей раз до соціалізму слідчі намагались
приплутати шпигунство на користь Росії. 16.11.1889 р. Франка було
звільнено за відсутністю доказів. І на цей раз тюремні враження знайшли
відбиття у поетичному циклі «Тюремні сонети».
В 1886 році Франко оженився з Ольгою Хоружинською (родом з Києва). В їх
родині з’явилось четверо дітей, але від 1902 року родинне благополуччя
почало руйнуватись. В Ольги Франко з’явились ознаки психічного розладу,
які дедалі посилювались, і це принесло багато горя Іванові Франку.
В 1902 році І. Франко переселився з найманого помешкання до власного
будинку (нинішня адреса – вул. І. Франка, 152, де працює меморіальний
музей письменника). Для цього будівництва він узяв значну позику,
виплати по якій були завершені його сином уже після смерті І. Франка.
В квітні 1908 р. Франко поїхав на відпочинок та лікування до Ліпіка
(поблизу Загреба в сучасній Хорватії). Тут його хвороба сильно
загострилася – були паралізовані обидві руки і, що гірше, з’явились
ознаки психічного розладу. Ці жахливі прояви хвороби в пізніших роках,
на щастя, дещо пом’якшились, хоча до повного здоров’я Франко ніколи не
повернувся. Сучасники вважали його хворобу наслідком колись перенесеного
сифілісу, що завдало Франкові величезних прикростей. Але нині лікарі
схиляються до думки, що Франко від самого ув’язнення 1877 року хворів на
рідкісну форму ревматизму (синдром Рейтера; але поняття про цей синдром
було сформульовано далеко після смерті Франка).
Виснажений хворобами, безгрошів’ям, сімейними і громадськими
негараздами, Франко помер у своєму будинку у Львові 28.05.1916 р. і
похований на Личаківському цвинтарі.
КНЯГИНЯ ОЛЬГА
Православна церква вшановує княгиню Ольгу як святу.
Прийнявши християнство, вона ненасильницькими методами сприяла його
поширенню в Київській Русі.
Літопис розповідає, що Ольга доводилася родичкою князю Олегові - тодішньому правителю.
903
року її віддали заміж за Ігоря, сина Рюрика, майбутнього великого
князя, якому на той час виповнилося двадцять п’ять літ. Оскільки Ольга
тоді була ще маленькою дівчинкою, шлюб спочатку був номінальним.
Ігор
став повновладним правителем Київської Русі, коли йому виповнилося
тридцять п’ять. Про роки його правління відомо дуже мало: Ігор ходив у
далекі військові походи, які відволікали його від внутрішніх подій. Тож
Ольга дедалі більше бралася за справи управління державою.
Тоді
в Києві було вже багато християн, які під час укладення миру з
Візантією 944 року присягали не біля ідола Перуна на дніпровській кручі,
як місцеві язичники, а в соборній Іллінській церкві на Подолі.
Християнам, на відміну від язичників, були властиві грамотність і широта
кругозору, що необхідні у веденні державних справ. Тому Ольга в
управлінні спиралася саме на них, поступово схиляючись до їхньої віри.
Восени
945 року Ігор вирушив за даниною до древлян, але дружина не
вдовольнилася її розміром, тому князь повернувся. Це обурило древлян, і
вони вбили Ігоря.
Залишившись із малолітнім сином,
Ольга передусім мусила вгамувати древлян. Літопис розповідає про
триразову помсту княгині. Спочатку древляни вирішили запропонувати їй у
чоловіки свого князя Мала, пославши в Київ старійшин. Човен із послами
кинули в заздалегідь приготовлену яму, де живцем засипали древлянських
представників. Удруге послів древлян за наказом Ольги було спалено в
лазні. А третє посольство воїни княгині перебили під час тризни, яку
справляли по Ігорю.
Після цих розправ княгиня 946
року послала в древлянську землю військо. Древляни замкнулися в добре
укріпленому місті Іскоростені. Тоді Ольга вдалася до хитрощів: вона
пообіцяла відступити, узявши данину голубами від кожного дому.
Хитромудра княгиня наказала прикріпити до лапок голубів скіпки, що
тліли, і відпустити птахів. Вони полетіли назад - і місто запалало.
Опір
древлян було зламано, і більше ніхто з тих, хто мусив платити данину,
не повставав проти Ольги. І хоча фольклорні мотиви в літописних
оповіданнях очевидні, безсумнівне одне: древляни були суворо покарані.
Княгиня теж дістала уроки з обставин загибелі чоловіка. Вона встановила
фіксований обсяг данини з кожної землі й почала облаштуванням
великокнязівських господарств і доходних промислів. По всій землі було
наведено порядок.
Зміцнивши своє становище
всередині країни, Ольга перейшла до активної зовнішньої політики. Вона
відвідала Візантію - одну з найсильніших держав Європи. Тут княгиня
хрестилася, причому візантійський імператор Константан був настільки нею
зачарований, що нібито запропонував їй руку й серце, проте змушений був
задовольнитися лише роллю хрещеного батька Ольги.
Правління
княгині було вирішальним поворотом в історії Київської Русі. Країна
здобула впорядковану владу й почала інтегруватися в політичну систему
християнського світу. Її справу підхопив онук Володимир, який і охрестив
Київську Русь.
Історичні державні реформи та значення володарювання Ольги
Внутрішня політика
Придушила повстання деревлян і підпорядкувала їхні землі безпосередньо Києву.
Здійснила першу державну реформу на Русі: чітко визначила землі, із яких збирала данину.
Улаштувала «становища» і княжі «погости» - місця зберігання зібраної данини і осередки центральної влади.
Закріпила за княжою казною «ловища» - землі, багаті на хутрового звіра, що забезпечувало постійний прибуток.
Розбудовувала,
прикрашала й зміцнювала свій стольний град. У Києві було збудовано нову
князівську резиденцію - Ольжин двір із «теремом кам'яним», дерев'яну
християнську церкву і систему укріплень.
Зовнішня політика
Надавала
перевагу дипломатії перед війною. У 946 р. (або 957 р.) на чолі мирного
посольства відвідала Константинополь й уклала угоду з імператором
Костянтином VII Багрянородним.
Відповідно до
русько-візантійської угоди надсилала свої дружини допомагати Візантії у
війні з арабами в 967 р. та боротьбі з норманами й болгарами.
Здійснила
першу спробу встановити дипломатичні контакти із Західною Європою. У
959 р. надіслала послів до німецького імператора Оттона I з проханням
направити єпископа для хрещення Русі. Місія ченця Адальберта, що діяла
на Русі в 961- 962 рр., завершилася провалом.
Значення діяльності
ЇЇ діяльність залишила помітний слід у східнослов'янській історії Х ст.
Внутрішньополітичні заходи княгині сприяли об'єднанню колишніх окремих племінних володінь у єдиний державний організм.
У зовнішньополітичній діяльності визначила нові підходи, надаючи перевагу мирним засобам над воєнними.
Сприяла зміцненню міжнародного авторитету Київської Русі.
РОКСОЛАНА
Роксолана, безперечно, є однією з найбільш відомих жінок не тільки в
українській та турецькій, але й у світовій історії. Про неї написано
десятки книжок і музичних творів, її зображено на багатьох картинах
(хоча всі вони уявні). Сучасному поколінню українців вона відома
насамперед за вітчизняним серіалом “Роксолана” з Ольгою Сумською у
головній ролі та турецьким серіалом “Величне століття”. Але що насправді
відомо про цю історичну постать?
Достовірних документальних свідчень про Роксолану до наших днів
збереглося не так вже й багато. Насправді, досі остаточно не з’ясовано
її походження. Через це на Роксолану, окрім України, “претендують” ще й
Польща, Угорщина, Білорусь, Литва, Росія. Не відома ні дата її
народження (між 1502 і 1516 роками), ні навіть справжнє ім’я.
Ототожнення Роксолани з Анастасією або Олександрою Лісовською виникло у
XIX столітті та не спирається на надійні докази.
Щодо українського походження Роксолани, існують такі прямі й непрямі свідчення:
1) посол Священної Римської імперії в Османській імперії барон Ож’є
Гіслен де Бусбек у 1580-х роках писав, що жінку прозвали Роксоланою
через те, що вона походила із так званої Роксоланії, тобто Північного
Причорномор’я. Роксоланією тоді часто називали території України –
згадаймо, наприклад, однойменну поему Себастіяна Кленовича 1584 року;
2) посол Великого князівства Литовського у Кримському ханстві Михалон
Литвин у творі “Про звичаї татар, литовців і московитян” 1550 року
писав, що “улюблена дружина турецького імператора… викрадена була із
землі нашої”. До 1569 року українські землі належали саме до Великого
князівства Литовського;
3) учасник посольства Речі Посполитої до Османської імперії у
1621-1622 роках Самуель Твардовський переповідав розповіді турків про
те, що Роксолана була донькою православного священика з Рогатина (нині
місто на Івано-Франківщині).
У дитячому або підлітковому віці Роксолану полонили кримські татари й
продали на невільничому ринку. Згодом її подарували Сулейману І Кануні,
роки правління якого – з 1520 до 1566 – стали періодом найвищого
розквіту Османської імперії. Величезна мусульманська держава
простягалася тоді від Угорщини до Сомалі і від країн Закавказзя до
Марокко.
У султанському гаремі дівчина отримала ім’я Гюррем, тобто “весела”.
Дуже скоро вона привернула увагу правителя і домоглася відсторонення
головної наложниці Махідевран. За десять років нова фаворитка народила
султанові п’ятеро синів і доньку. За османською традицією, після цього
жінку відправляли до віддаленої провінції, де й мав виховуватися
вірогідний наступник престолу. Та Гюррем стала першою фавориткою, яку
залишили в Стамбулі. Ба більше: після народження дітей, Сулейман зробив
її своєю офіційною дружиною та надав їй титул хасекі султан (“особисто
відзначена султаном”). Цей титул в ієрархії гарему вважався другим після
валіде – матері правлячого султана. Сучасники ніяк не могли пояснити її
впливовість і просто вважали, що Гюррем зачаклувала султана.
Гюррем, відома в Європі як Роксолана, була освіченою жінкою. Вона
приймала іноземних послів та правителів, впливових вельмож і митців. За
її ініціативою звели багато мечетей, шкіл, караван-сараїв (заїжджих
дворів) у Стамбулі, Єрусалимі, Мецці, Медіні, Едірне (Адріанополі).
На жаль, точно не з’ясована і дата смерті Гюррем – це або квітень
1558 року, або 1560 чи навіть 1563 рік. Кілька років потому не стало й
Сулеймана І. Його поховали поруч із улюбленою дружиною в Стамбулі на
території мечеті Сулейманіє Джамі. В українській історії склався контроверсійний образ Роксолани. Одні
вважають її національною гордістю та ледь не “українкою на чолі
наймогутнішої держави світу”, інші – спритним політиком, яка завдяки
жіночим чарам здійснювала безпрецедентний вплив на турецького султана,
але водночас нічого не зробила для порятунку своєї батьківщини від
татарських набігів. Істина, як завжди, десь посередині. Точно відомо
одне: завдяки діям Роксолани-Гюррем, наступним султаном після Сулеймана
став її син Селім ІІ, відомий під прізвиськом “П’яниця” через свою
пристрасть до вина. Від цього володаря бере початок поступовий,
повзучий, ще невловимий для більшості сучасників, але фактично
невідворотний занепад могутньої Османської імперії.
ГАНС ГРОСС
Народився в родині Йоганна Баптіста Густава Гросса (Johann Baptist
Gustav Gross), старшого імперського військового комісара (1806—1876) і
Франциски (Franziska, при народженні — Edle von Leuzendorf; 1827—1902).
Упродовж 1869—1870 pоків навчався у гімназії та Грацькому університеті.
31 липня 1870 року отримав у Грацькому університеті вчений ступінь
доктора права. У 1871 pоку почав працювати судовим слідчим у Фельдбасі,
Леобені (Верхня Штирія) та Граці. Ще будучи студентом, який вивчав
право, усвідомив всі недоліки існуючих на той час методів ідентифікації,
особливо тих, що використовувались австрійською кримінальною поліцією
на селі. У 1890—1892 роках працював помічником прокурора. Після
штудіювання основ хімії і фізики, занять фотографією і мікроскопією,
ботанікою і зоологією, як результат двадцятирічної праці на посаді
слідчого випустив у світ 1893 року «Порадник для судових слідчих,
поліцейських чиновників, жандармів».
Протягом 1893—1894 років вимагав від уряду створення навчальної
кафедри криміналістики. Міністерство юстиції у Відні доручає йому
проведення курсу для судових слідчих. 12 березня 1894 року Гросс,
заступник прокурора, починає викладати 19-денний курс про суміжні
кримінально-правові науки для офіцерів жандармерії у Відні. Визнанням
його досягнень пізніше стало нагородження Рицарським Хрестом Ордена
Франца Йозефа.
1895 року в австрійському місті Лінц відбувся конгрес
міжнародного союзу криміналістів. Його учасники назвали Гросса батьком
криміналістики і прийняли рішення, згідно з яким рекомендувалося
включити викладання криміналістики у програму юридичних факультетів.
1 серпня 1895 року створив кримінальний музей у Граці. Вимагав
створення Криміналістичного інституту в Грацькому земельному суді в
межах університету. У травні 1896 року отримав відмову у присвоєнні
звання приват-доцента за результатами проведеного ним наукового
дослідження, захист якого відбувався на юридичному факультеті
університету Граца.
16 грудня 1898 року призначений ординарним професором
австрійського карного права Чернівецького університету. З 1 березня
1899-го по 31 липня 1902-го читав в Чернівецькому університеті
курси карного процесу, матеріального карного права і пенітенціарного
права, вів семінари з карного права. В 1899 р. опублікував третє видання
«Порадника для судових слідчих як системи криміналістики». У 1899—1900
роках працював на посаді декана юридичного факультету. Працюючи в
Чернівцях, відредагував заснований ним 1898 року журнал «Архів
кримінальної антропології і криміналістики» (першого в світі
кримінологічного періодичного видання), який був того часу був єдиним
редагованим виданням такого рангу у Чернівецькому університеті. 1902 року закінчив викладацьку діяльність у Чернівцях. 3 березня
1902-го направлений на роботу до Німецького Університету в Празі. Того ж
року у Празі вийшли друком «Вибрані статті з криміналістики», 1905
році — друге видання «Кримінальної психології».
20 липня 1905 року призначений на посаду ординарного професора
австрійського карного права і карного процесу в університет Граца. У
1907 році на запрошення міністра юстиції докт. Франца Кляйна увійшов до
складу комісії з розробки проекту нового карного кодексу Австрії, за що
1908 року був нагороджений Орденом Залізної Корони ІІІ ступеня.
Упродовж 1910—1911 років обіймав посаду декана юридичного
факультету університету Граца. 17 лютого 1913 року призначений
керівником Інституту криміналістики в університеті Граца. Після довгих
зусиль в червні цього ж року отримав у тимчасове користування приміщення
в північній частині головної будівлі університету Граца для
облаштування Інституту криміналістики.
Помер від запалення легенів у власному будинку на Гердергассе
(Herdergasse), 6. Похований у родинній могилі у Граці на цвинтарі
Святого Петра.
Всім відомий поет,
драматург, вчений, прозаїк, філософ, фольклорист, історик, соціолог,
економіст, журналіст, перекладач, етнограф, громадсько-політичний діяч
народився 27 серпня 1856 року в селі Нагуєвичі, що на Львівщині.
Вже у вісім років зовсім юний Іван Франко почав вільно читати та вже
писав німецькою та польською мовами.
Перші уроки рідної української мови давав йому дядько – Павло
Кульчицький.
Вчився майбутній громадсько-політичний діяч у місцевій школі Дрогобича.
Там Іванові довелося жити у далекої родички, яка мала столярну
майстерню. Саме тому Франко частенько ночував то в різноманітних
скринях, то в новеньких трунах.
Варто зазначити, що вчителі були у захваті від здібностей хлопчика. Всі
пророкували йому блискуче майбутнє, не виключали ще тоді й посаду
професора університету.
У 1875 році закінчив Дрогобицьку гімназію з похвальним свідоцтвом, після
чого вступив до Львівського університету на філософський факультет.
Там він вивчав та цікавився класичною українською мовою та філологією.
В студентські роки Іван Франко брав активну участь у діяльності
студентського громадсько-культурного – «Академічний кружок».
Зокрема, Іван Франко був спочатку його бібліотекарем, де і надрукував
свої перші твори у виданні «Кружка» та журналі «Друг».
У 1876 році був прийнятий до складу редакційного комітету видань.
Дивись.info - https://dyvys.info/2018/11/28/biografiya-ivana-franka/
Іван Якович Франко без
всяких заперечень – знакова постать не лише української, але й світової
історії та культури.
Біографія Івана Франка
Всім відомий поет, драматург, вчений, прозаїк, філософ, фольклорист,
історик, соціолог, економіст, журналіст, перекладач, етнограф,
громадсько-політичний діяч народився 27 серпня 1856 року в селі
Нагуєвичі, що на Львівщині.
Вже у вісім років зовсім юний Іван Франко почав вільно читати та вже
писав німецькою та польською мовами.
Перші уроки рідної української мови давав йому дядько – Павло
Кульчицький.
Вчився майбутній громадсько-політичний діяч у місцевій школі Дрогобича.
Там Іванові довелося жити у далекої родички, яка мала столярну
майстерню. Саме тому Франко частенько ночував то в різноманітних
скринях, то в новеньких трунах.
Варто зазначити, що вчителі були у захваті від здібностей хлопчика. Всі
пророкували йому блискуче майбутнє, не виключали ще тоді й посаду
професора університету.
У 1875 році закінчив Дрогобицьку гімназію з похвальним свідоцтвом, після
чого вступив до Львівського університету на філософський факультет.
Там він вивчав та цікавився класичною українською мовою та філологією.
В студентські роки Іван Франко брав активну участь у діяльності
студентського громадсько-культурного – «Академічний кружок».
Зокрема, Іван Франко був спочатку його бібліотекарем, де і надрукував
свої перші твори у виданні «Кружка» та журналі «Друг».
У 1876 році був прийнятий до складу редакційного комітету видань.
Коротка біографія Івана Франка: хронологічна таблиця
27 серпня 1856 у присілку Війтова гора (Слобода) села Нагуєвичі
Самбірського округу тодішнього Королівства Галичини та Володимирії
народився Іван Франко.
1867- 1875 рр. навчався у Дрогобицькій гімназії імені Франца-Йосифа.
1875 році вступив на філософський факультет Львівського
університету.
1870–1880-х Франко розпочав активну журналістську та публіцистичну
діяльність.
1886 р. взяв шлюб із Ольгою Хоружинською.
1890 рік – один із засновників та перший голова Русько-української
радикальної партії (РУРП). Це була перша українська політична партія.
Редактор друкованих органів РУРП.
1890 -1891 рр. навчання у Чернівецькому університеті.
1894 – 1897 рр. разом із дружиною видавав літературно-науковий
журнал європейського зразка «Житє і слово».
1899 р. – член Наукового товариства імені Тараса Шевченка (НТШ).
1906 р. звання почесного доктора Харківського університету.
28 травня 1916 о 16-й годині Іван Франко у віці 59 років помер.
Спочатку Івана Яковича Франка поховали в чужому склепі. Лише через 10
років він був перепохований в окрему могилу.
Дивись.info - https://dyvys.info/2018/11/28/biografiya-ivana-franka/
Іван Якович Франко без
всяких заперечень – знакова постать не лише української, але й світової
історії та культури.
Біографія Івана Франка
Всім відомий поет, драматург, вчений, прозаїк, філософ, фольклорист,
історик, соціолог, економіст, журналіст, перекладач, етнограф,
громадсько-політичний діяч народився 27 серпня 1856 року в селі
Нагуєвичі, що на Львівщині.
Вже у вісім років зовсім юний Іван Франко почав вільно читати та вже
писав німецькою та польською мовами.
Перші уроки рідної української мови давав йому дядько – Павло
Кульчицький.
Вчився майбутній громадсько-політичний діяч у місцевій школі Дрогобича.
Там Іванові довелося жити у далекої родички, яка мала столярну
майстерню. Саме тому Франко частенько ночував то в різноманітних
скринях, то в новеньких трунах.
Варто зазначити, що вчителі були у захваті від здібностей хлопчика. Всі
пророкували йому блискуче майбутнє, не виключали ще тоді й посаду
професора університету.
У 1875 році закінчив Дрогобицьку гімназію з похвальним свідоцтвом, після
чого вступив до Львівського університету на філософський факультет.
Там він вивчав та цікавився класичною українською мовою та філологією.
В студентські роки Іван Франко брав активну участь у діяльності
студентського громадсько-культурного – «Академічний кружок».
Зокрема, Іван Франко був спочатку його бібліотекарем, де і надрукував
свої перші твори у виданні «Кружка» та журналі «Друг».
У 1876 році був прийнятий до складу редакційного комітету видань.
Коротка біографія Івана Франка: хронологічна таблиця
27 серпня 1856 у присілку Війтова гора (Слобода) села Нагуєвичі
Самбірського округу тодішнього Королівства Галичини та Володимирії
народився Іван Франко.
1867- 1875 рр. навчався у Дрогобицькій гімназії імені Франца-Йосифа.
1875 році вступив на філософський факультет Львівського
університету.
1870–1880-х Франко розпочав активну журналістську та публіцистичну
діяльність.
1886 р. взяв шлюб із Ольгою Хоружинською.
1890 рік – один із засновників та перший голова Русько-української
радикальної партії (РУРП). Це була перша українська політична партія.
Редактор друкованих органів РУРП.
1890 -1891 рр. навчання у Чернівецькому університеті.
1894 – 1897 рр. разом із дружиною видавав літературно-науковий
журнал європейського зразка «Житє і слово».
1899 р. – член Наукового товариства імені Тараса Шевченка (НТШ).
1906 р. звання почесного доктора Харківського університету.
28 травня 1916 о 16-й годині Іван Франко у віці 59 років помер.
Спочатку Івана Яковича Франка поховали в чужому склепі. Лише через 10
років він був перепохований в окрему могилу.
Дивись.info - https://dyvys.info/2018/11/28/biografiya-ivana-franka/